12 juli mocht ik voor de 9e keer naar China! 9e? ja…9e keer! Ik zal kort, heel kort vertellen hoe dat zit: toen ik 11 jaar was gingen we voor de eerste keer omdat ik een broertje kreeg uit China. Daarna zijn we 4 keer terug gegaan voor vakantie, daarna heb ik 3 keer vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis en dit keer de 9e keer voor vakantie.

Ieder jaar denk ik…oké nu moet ik echt een keer naar een ander land…maar China is gewoon zo fantastisch en er is zoveel te zien…dat ik maar daarheen blijf gaan.

In vogelvlucht onze reis:

We (ik ging met mijn moeder en broertje…mijn vader houdt niet zo van reizen dus die bleef lekker bij Joep!) begonnen de reis in Shanghai. Hier was ik een aantal jaren terug al geweest…maar ik vind het een geweldige stad. We zijn de eerste dag lekker door de stad wezen slenteren….gewoon een beetje genieten van het feit dat we weer in China waren. We hebben een park bezocht, lekker gegeten, winkeltjes in en uit gegaan. De volgende dag en tevens laatste hele dag, gingen we onder begeleiding van een Nederlandse gids (expat vrouw) ruim drie uur door Shanghai fietsen. En dit was pittig…heel erg pittig want het is de hele China reis (behalve in Hong Kong) rond de 38 graden geweest. Er is niets leukers dan een stad fietsend te verkennen…vind ik dan. We hebben lekkernijen geproefd, verse sapjes gedronken, een markt bezocht en natuurlijk bij the Bund gekeken. Na de fietstocht hebben we lekker wat gegeten bij een vegetarisch tentje. ’s Avonds zijn we naar de Bund gelopen om naar de lichtjes te kijken. Het was echt mega druk en er waren allerlei fotoshoots met bruidjes. In China doe je de foto shoot niet op de dag van je bruiloft, ook niet met een eigen jurk…je leent een jurk. Daarna wilden we een cocktail op de 87e verdieping gaan drinken, dit heb ik namelijk 8 jaar geleden gedaan. Eenmaal op de 87e verdieping, was het echt een hele chique club geworden..dus wij zijn maar terug naar benden gegaan 😉

De volgende dag gingen we per trein naar Nanjing. Dit is de plek waar mijn broertje voor het eerst mijn broertje werd. Tussen Shanghai zijn we uit de trein gestapt bij Zhejiang voor iets heel bijzonders. We gingen namelijk terug naar de plek waar mijn broertje 20 jaar geleden ter vondeling is gelegd. Het was voor ons en dus ook voor hem de eerste keer dat we dit dorpje bezochten. Voordat we naar de plek gingen, gingen we in dat dorpje lunchen (we hadden die dag een chauffeur en gids (23 jarige student), want anders vind je de plek nooit). Erg bijzonder om in het dorp te eten waar mijn broertje ter vondeling is gelegd. We hebben ECHT Chinees gegeten en thee uit de streek gedronken. Wat nog heel grappig was: Ik eet vegetarisch, dus ik vroeg de gids of hij ook wat groenten wilde bestellen omdat ik geen vlees en vis eet. Toen de kip (inclusief poten) op tafel kwam zei hij: hier eet maar. Dus ik weer gezegd dat ik geen vis en vlees eet. Was zijn antwoord: Ja, ik dacht ik bestel kip, want dat eet je vast wel omdat ze dat ook bij de KFC en zo hebben …haha ik kwam niet meer bij, wat een fantastische logica!

Na de lunch gingen de gids en chauffeur opzoek, het was best even zoeken en rondvragen ..maar uiteindelijk hadden we het gevonden. Het dorpje was best afgelegen en de mensen waren niet erg rijk, maar het was er werkelijk prachtig. Veel natuur en erg gemoedelijk. Het was mooi om daar geweest te zijn. Daarna gingen we nog een of ander park bezoeken…maar na 30 minuten was iedereen er klaar mee. Het zweet droop van ons af en de zon scheen echt te hard.

Vervolgens zijn we weer in de trein gestapt op weg naar Nanjing. In Nanjing hebben we heerlijk veel herinneringen opgedaan, genoten van de stad, de bezienswaardigheden en het eten. Echt wat een heerlijke stad is het. Mede ook doordat er nagenoeg geen ‘buitenlanders’ te zien zijn. Mijn broertje en ik hadden nog een uitdaging verzonnen. We gingen om 12.30 z’n 400 traptrede oprennen. We hebben er 3 minuten over gedaan inclusief twee kleine stops…nou daar waren we trots op. Zo trots….dat we naar beneden zijn gelopen en dat mijn moeder vroeg hoe het was……oeps. Door onze challenge zijn we helemaal vergeten om boven naar de bezienswaardigheid te kijken haha echt zo erg. Je begrijpt dat we het echt niet zagen zitten om weer al die trappen op te klimmen.

Twee dagen later gingen we met de trein naar Wuyishan. Een prachtig natuurgebied…echt wauw. Ook hier hebben we in 5 dagen maar twee buitenlanders gezien. En echt…het is zo heerlijk als er weinig buitenlanders zijn. Dan is alles gewoon wat gemoedelijker en minder een attractie. We hebben hier onze eerste kennismakingen gehad met een spin, GROTE salamanders, slangetje in water en veel vliegende insecten. O ja, met z’n 38 graden hebben we lekker wat af gezweet haha. We zijn trouwens van accommodatie geswitcht. Even in vogelvlucht: mijn moeder had voor 4 nachten een hostel geboekt, op tripadvisor zeer goede recensies…allemaal foto’s van westerlingen, leuk dakterras en de eigenaar gaf gave tours (ze had met hem gewechat)…kwamen we daar. Echt afgelegen, in echt een arme straat, bijzondere mensen, geen westerling te bekennen, geen dakterras te bekennen, kamers die niet super schoon waren (haren in de badkamer, WC niet goed schoongemaakt, overal dode vliegjes etc).  De eigenaar sprak werkelijk geen woord Engels, maar deed alles via translate ;). Toen we terug op de kamer waren en naast het bed een enorme spin zagen…hebben we random een ander hotel geboekt een heel stuk verderop. Dit bleek een perfect hotel te zijn, vegetarisch restaurant (fijn, want het zat midden in een natuurgebied dus het was vanaf 19.00 mega donker en er waren geen restaurants verder in de buurt), dichtbij de bussen die het hele gebied rondreden. We hebben geweldige dagen gehad, gevaren op een bamboe boot, wandelingen gemaakt, een berg beklommen en ons verbaasd over de prachtige natuur. Echt, het was 100 x mooier dan de foto’s.

Na 5 dagen vertrokken we per vliegtuig naar onze laatste bestemming: 5 dagen Hong Kong. Zowel in Hong Kong als Wuyishan was ik nog nooit eerder geweest. In Hong Kong was het mega tropisch. Dat had ik niet verwacht. Hier hebben we kennisgemaakt met de allergrootste spinnen die ik ooit heb gezien (ieeeuw!!), met de intratuin en de botanische tuin van blijdorp in het echt, de mooiste en grootste vlinders en ik heb voor het eerst bananen aan een boom zien hangen!! Ik heb zoveel mooie planten gezien, ik had overal wel stekjes van mee willen nemen. En ja…ik heb het dus over Hong Kong. Aan Hong Kong denk je vooral aan hoge gebouwen hè? Maar echt er is zoveel natuur. Ik vond het leuk en tof om in Hong Kong geweest te zijn, maar het is wel erg westers…veel expats, buitenlanders en toeristen. Daarnaast is het ook een stuk duurder dan de rest van China. Het is een zeer fascinerende stad, veel hoogbouw…maar dat valt eigenlijk alleen pas op als je de stad vanaf boven bekijkt. En ik was helemaal in mijn element…want per toeval kwamen we een I LOVE RABBIT SHOP tegen…een dierenwinkel! En de meeste konijnen waren tussen de 200-400 euro en waarom? Ze werden geïmporteerd vanuit Nederland! Dat geloof je toch niet. Ik kon het niet laten om wat voor Joep mee te nemen. Ik koos een zakje zoete bamboo….en zodra ik een takje geef, weet hij niet hoe snel hij het moet opeten! Had ik er nou maar meer meegenomen 😉

Mensen die alleen in Hong Kong zijn geweest mogen van mij niet zeggen dat ze in China zijn geweest 😉 dat is echt zo totaal anders haha!

Wat er zo fantastisch is aan China:

• Het eten….omg zo lekker! Niet te vergelijken met het eten van de Chinees bij je op de hoek. Zelfs als vegetariër heb ik heerlijk gegeten.
  • De kleine winkeltjes. Alles is zo goedkoop en ze hebben zoveel leuke pennen, schriften, tassen, elastiekjes, sleutelhangers, mokken etc etc etc.
  • De natuur….echt als je naar China gaat, sla ajb niet de natuur over…je zult het prachtig vinden. Tips: Wuyishan, Mt Emei, Yangshuo (hostel van Nederlanders), Guiyang.
  • De prachtige dure winkels. Hebben wij volgens mij alleen een Louis Vuiton en Chanel winkel op de P.C. Hoofdstraat …. heb je in China in iedere stad wel drie van die winkels. Het is gewoon zo fascinerend om er langs te lopen en dan naast die winkels gewoon straatverkopers te zien. Het is echt een land van uiterste.
  •  De mensen. Ze zijn lief, grappig en soms onbegrijpelijk.
  • Je lacht je rot….. echt…in China lach je je rot en verbaas je je constant. Een kind dat in een flesje moet plassen tijdens het reizen in de trein, terwijl de wc om de hoek is. Chinezen die om 11.30 met z’n allen massaal gaan eten, slapen kun je altijd en overal, het is heel gewoon om je eigen drinken mee te nemen naar een restaurant, in Wuyishan stapten we in de bus om van de gate naar het vliegtuig te gaan en het vliegtuig was serieus 20 meter verder op…de bus gaf gas en stond weer stil…waarom? geen idee..it’s China! Een gezin dat business klas zat in de trein, 2 volwassenen (oma en moeder) en 1 kind…ze hadden één stoel met z’n allen en oma had een krukje meegenomen en zat op het krukje ernaast…niemand die het gek vond, Chinezen willen met je op de foto, maken opvallend een foto van je, willen Engels met je praten en staren je ongegeneerd aan, in een park kun je dansen, zingen..maakt niet uit. Je kunt gewoon in je pyjama op straat lopen. Je kun een mondkapje op doen en iedereen vind het gewoon. Chinese vrouwen willen absoluut niet bruin worden. Zij bedekken zich helemaal en dragen een paraplu die UV stralen tegenhoudt. In China is het ook bijna onmogelijk een dagcrème te gebruiken zonder whitening. Een zebrapad…geen idee waarom die er zijn. Geen kenteken op de auto omdat je dan  niet geflitst kunt worden. Je toetert zodat je tegen andere zegt dat je echt gaat doorrijden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. China is echt een aanrader. Ik hoor vaak in mijn omgeving dat mensen liever naar Thailand of Vietnam gaan omdat ze China een beetje eng vinden…maar echt ik voel me in China 10 x veiliger ’s avonds dan in Rotterdam. En je kunt in China makkelijk zelf reizen ipv met een groepsreis mee. Het allerbelangrijkste is…het viste kaartje van je hotel en geld bij je hebben…waar je ook bent, dan kom je altijd bij je hotel.

Een gedachte over “China, je was ge wel dig!

1. Wat een geweldige blog om te mogen lezen !!
    Ook China is nog altijd mijn droog en dan vooral de Chinese muur beklimmen en dat soort geweldige dingen. Maar als ik het nu bij jou zie en lees denk ik wel van wauw het is nog veel mooier als je verwacht kan hebben ! Super leuk